مواد سمی موجود در بسته بندی غذاها و فست فودها

 3 فوریه 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که اکثر بسته بندیهای مواد غذایی در آمریکا حاوی مواد فلوئورداری هستند که می‌توانند در صورت نفوذ در غذاها برای انسان مضر باشند. ترکیبات فلوئودار غالباً در کاغذها یا بسته‌بندیهای مواد غذایی استفاده می‌شوند تا بسته بندیها را در تماس با غذاها از خیس شدن و نفوذ چربی محافظت کنند.

در این مطالعه‌ی جدیدا کارشناسی شده، محققان میزان استفاده از گروه خاصی از ترکیبات شیمیایی فلوئوردار را که بنام per- and polyfluoroalkyl substancesیا PFAss شناخته می‌شوند در 400 بسته بندی فست فود از 27 رستوران در سراسر امریکا بررسی کردند.

آنها با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر طیف‌سنجی و شتاب ذرات، محتوای فلوئور را در این بسته‌بندیها اندازه‌گیری نمودند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Environmental Science and Technology Letters منتشر شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که یک سوم از این بسته‌بندیها حاوی ماده‌ی PFAss هستند.

اگرچه ثابت نشده است اما محققان بر این باورند که بخشی از این ماده می‌تواند درست مانند فتالات‌های موجود در بسته‌بندیهای پلاستیکی، بطور مستقیم وارد مواد غذایی شده و مصرف کنندگان را در معرض اثرات مضر این مواد قرار دهد.

  Laurel Schaiderیکی از محققان این تحقیق می‌گوید: میزان انتشار این ماده در غذا، بستگی به درجه حرارت غذا، نوع غذا و مدت زمان تماس غذا با بسته‌بندی دارد، او پیشنهاد کرد که هر چه زودتر غذا از بسته‌بندی خارج شود، بهتر است.

 در مطالعات حیوانی مشخص شده است که بین مواد شیمیایی فلوئوردار و اختلال در عملکرد تولید مثلی، سرطان و مهار سیستم ایمنی ارتباطاتی وجود دارد، هر چند تعداد کمی از این یافته‌ها مستند شده‌اند.

میزان سمیت فلوئور نیز بسته به نوع ترکیبات فلوئودار متفاوت است، برخی از انواع آن برای مدت طولانی در بدن باقی نمی‌مانند و به همین دلیل شدت تخریب آنها در هر بار ورود به بدن، محدود است.

 مقدار فلوئور منتقل شده به غذا باید در مطالعات بعدی تعیین شود، زیرا در این تحقیق تمرکز بر ارزیابی میزان این ترکیبات در بسته بندیهای مواد غذایی بود.

 در میان نمونه‌های مورد آزمایش برای مواد شیمیایی فلوئوردار، 58 درصد از بسته‌بندیهای Tex-Mex که برای بسته‌بندیهای مواد غذایی یا دسرها یا پیچیدن نان بکار می‌روند، حاوی ترکیبات  فلوئوردار بودند، 38 درصد از بسته بندیهای ساندویچ و برگرها و 20 درصد از ظروف مخصوص سیب زمینی سرخ کرده نیز حاوی این مواد بودند. لیوانهای کاغذی تنها ظروفی بودند که جواب آزمایش مواد شیمیایی فلوئوردار برای آنها  منفی بود.

 استفاده از برخی ترکیبات فلوئوردار مقاوم‌تر در حال حاضر، بخشی از قوانین نظارتی آمریکا  و برخی کشورهای اروپایی مانند دانمارک است، در این قوانین توصیه شده است از ترکیباتی برای تهیه ی طروف نگهداری غذا استفاده شود که فلوئور آنها مقاوم‌تر باشد و در تماس مستقیم با مواد غذایی وارد آنها نشود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/toxic-chemicals-found-in-food-wrappers-and-other-us-fast-food-packaging-91505650.html